Automobilska guma izvana djeluje jako jednostavno. No, to je vrlo daleko od istine jer je guma i te kako kompleksan proizvod u kojem svaka komponenta ima određenu i nezamjenjivu ulogu. Upravo kvaliteta tih komponenti i njihov tehnološki razvoj određuju svojstva svake gume.

 

Jedan od osnovnih materijala gume je, naravno, gumena smjesa. Proizvođač kombinira punila (čađa, silika gel) i mješavine različitih tipova elastomera (prirodni i sintetički), te mineralne tvari, ulja i druge aditive. Sve komponente moraju biti u precizno određenim omjerima jer njima definiramo uzdužno i bočno držanje gume, otpor kotrljanja (a time i utjecaj na potrošnju goriva), trošenje gume i druge karakteristike. Zamislite da je guma (kao) koža ljudskog tijela.

Unutarnja konstrukcija ovog tijela (plašta gume), koja je konačno občena u „gumenu kožu“ sastoji se od različitih materijala : karkasa (niti) od najlona, poliestera, rejona, aramidnih vlakana i kevlara ili čelične žice. Upravo ta karkasa tijela gume služi kao temeljni okvir i nosač gumenog plašta i bočnih stranica za pojaseve koji se postavljaju ispod gazne površine kako bi se osigurala stabilnost na visokim brzinama te što je moguće bolje bočno vođenje automobila. To je mišić gume.

Korišteni materijali

Sloj karkase koja čini okvir gume može biti od manje izdržljivog najlona i poliestira ili izdržljivijeg aramida ili kevlara. Gume, po potrebi, mogu imati i dodatna ojačanja, a premium proizvođači u top modele guma umeću i slojeve spiralno isprepletenih, laganih, ali izuzetno robusnih vlakana (aramid ili kevlar), koja smanjuju deformacije gaznog sloja pod velikim opterećenjima (bilo da je u pitanju vožnja vrlo velikim brzinama ili bočna opterećenja. Također, s kvalitetnijim će materijalima guma bit lakša, a znate što to znači : manja neovješena masa = manje opterećenje ovjesa = bolja dinamička svojstva vozila.

 

Testiranje, ispitivanje…

Značajan dio cijene gume ne čine samo upotrijebljeni materijali i trošak proizvodnje, već prije svega troškovi razvoja, istraživanja i testiranja. Premium proizvođači kao što je vrlo temeljito testira svaki novi dizajn gume, kao i strukturu, provjeravajući više od 50 međusobno ovisnih svojstava gume.. Razlika je između premium i jeftinih guma, naravno i raspon optimizacije i testiranja : vrhunske se gume „treniraju“ u bitno širem rasponu primjena (temperatura, opterećenje, brzina, dinamička vožnja) u odnosu na jeftine gume.

Priča postaje još zamršenija ako pogledamo gume prve ugradnje (OEM). Kod Goodyeara razvoj takve gume traje oko tri godine (od prvog crteža na stolu do proizvodnje). Guma prolazi oko 200 testova na testnim stazama, trkaćim stazama i običnim cestama, dok se u laboratorijima obavlja još oko 400 ispitivanja kako bi se dobila zaista optimalna smjesa. Na kraju, gume na testovima prolaze oko 300.000 km u svim uvjetima, na različitim podlogama. Tek tada je spremna.